Antal indlæg : 22 Tilmeldt : 17/02/09 Alder : 61 Geografisk sted : Fensmark
Emne: TAG motorer Fre 20 Feb - 21:46
TAG motorer
Synes I det er et godt forslag fra KU at homologeringen fastfryses i de nationale klasser fra næste år. Dvs at man kun må køre med 2007, 2008 og 2009 motorer i 2010 til 2012.
Det vil jo gøre det billigere da der som bekendt kommer ny homolegering til næste år
Perfod Upcoming
Antal indlæg : 74 Tilmeldt : 16/02/09 Alder : 50 Geografisk sted : Kbh
Emne: Sv: TAG motorer Fre 20 Feb - 23:09
Nej det er ikke godt , hvad nu hvis man smadre sin motor , så er man nødt til at købe en brugt, og kan man ikke få fat i en brugt motor kan man ikke køre , og brugt prisen vil også stige på motorene... ikke så fedt et tiltag efter min mening.
BIN7200 Rookie
Antal indlæg : 9 Tilmeldt : 16/02/09
Emne: Sv: TAG motorer Fre 20 Feb - 23:19
Absolut en fin ide, hele iden med en National klasse er jo at den skal være billigere end de internationale klasser, det er de bare ikke nu, det kunne en sådan regel dæmme lidt op for, som det er nu er man pisket til at købe nye motore hvert år, og til 27000kr stykket får det hurtigt ende. Der vil altid være stumper at finde også til motore fra en tideliger homologering, så der tvivler jeg stærkt på at der bliver noget problem.
SIC-Racing Upcoming
Antal indlæg : 28 Tilmeldt : 20/02/09 Alder : 43 Geografisk sted : Vojens
Emne: Sv: TAG motorer Lør 21 Feb - 10:51
Hørt
Per S Rookie
Antal indlæg : 22 Tilmeldt : 17/02/09 Alder : 61 Geografisk sted : Fensmark
Emne: Sv: TAG motorer Lør 21 Feb - 11:38
Ja det er skruen uden uden ende !
Med den nuværende 13M15 homologering er der nu forskel mellem 2007, 2008 og ja den nye 2009 motor er nu med anderledes powervalve der lukker for alle 3 udstødningsporte ! Så vil man køre med så har eller er man nød til at anskaffe nyeste motor hvert år !
Og der kommer som bekendt ny homologering i 2010 så der kommer STORE ændringer på motorerne igen !
Det er simpelthen alt for dyrt til de nationale klasser selvom motorerne (vi har kun erfaring med Iame) holder meget længere end de gamle 100ccm motorer med skift til nye motorer hvert år.
Hvis det nye forslag vedtages, så vil der være masser af grej et købe. Og jeg tror da også at fabrikkerne bliver ved med at kunne supporte 13M15 i en årrække.
Og der vil være masser af brugt grej fra KF klasserne til de nationale.
Jeg synes det er en god ide.
Perfod Upcoming
Antal indlæg : 74 Tilmeldt : 16/02/09 Alder : 50 Geografisk sted : Kbh
Emne: Sv: TAG motorer Lør 21 Feb - 11:43
BIN7200 skrev:
Absolut en fin ide, hele iden med en National klasse er jo at den skal være billigere end de internationale klasser, det er de bare ikke nu, det kunne en sådan regel dæmme lidt op for, som det er nu er man pisket til at købe nye motore hvert år, og til 27000kr stykket får det hurtigt ende. Der vil altid være stumper at finde også til motore fra en tideliger homologering, så der tvivler jeg stærkt på at der bliver noget problem.
27000kr det vil jeg da godt nok ikke håbe du giver for en motor. En motor uden Køler og karb koster da ikke i nærheden af 27000kr. Ret sikker på nevø gav 17000kr stykket for dem han købte, uden køler , karb osv
Per S Rookie
Antal indlæg : 22 Tilmeldt : 17/02/09 Alder : 61 Geografisk sted : Fensmark
Emne: Sv: TAG motorer Lør 21 Feb - 11:49
Købte du en Dino ?
Tror da ikke du kan købe hverken en Vortex, Maxter eller Parilla for 17.000 !
Inkl moms kommer du altså derop ad...... Og alle motorer sælges uden karburator, køler osv !
Du får udstødning, el net, elektronik boks, sikring, tændingslås og ja en motor.. Og ja mellem 24 og 27.000 Det er derfor dette må stoppes. Og ja man skal altså have 2 motorer som minimum Så ikke billigt
mvh
BIN7200 Rookie
Antal indlæg : 9 Tilmeldt : 16/02/09
Emne: Sv: TAG motorer Lør 21 Feb - 12:37
Perfod skrev:
BIN7200 skrev:
Absolut en fin ide, hele iden med en National klasse er jo at den skal være billigere end de internationale klasser, det er de bare ikke nu, det kunne en sådan regel dæmme lidt op for, som det er nu er man pisket til at købe nye motore hvert år, og til 27000kr stykket får det hurtigt ende. Der vil altid være stumper at finde også til motore fra en tideliger homologering, så der tvivler jeg stærkt på at der bliver noget problem.
27000kr det vil jeg da godt nok ikke håbe du giver for en motor. En motor uden Køler og karb koster da ikke i nærheden af 27000kr. Ret sikker på nevø gav 17000kr stykket for dem han købte, uden køler , karb osv
Nej jeg giver absolut ikke 27000kr for en motor, det er i min verden sindsygt. Men ja en ny KF motor koster 26000-28000kr UDEN køler og karburator, med disse to ting er du oppe i nærheden af 30000-32000kr for EN motor, en brugt motor koster vel 10000. Og ang holdbarheden tja, kan godt være de holder lidt længere, men de er også rimeligt dyre at lave.
Mikkel Gæst
Emne: Fastfrysning af Homologering Man 23 Feb - 20:46
På vanlig vis har de i KU besluttet at de ikke vil forstå hvad der bliver sagt, men vender det hele på hovedet.
Ideen bag en fastfrysning af homologeringen ved 2008 i indeværende år, som forslået, var at det i år skulle være billigt at komme ud og køre, fordi der er en masse brugte motorer fra KF2. At man ikke vil fastfryse homologeringen i år betyder blot, at nu skal alle Nat A kørerne ud og købe ny kobling, ny cylinder og ny power ventil, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at kunne følge med. Forslaget kunne have betydet at en masse kunne komme ud og køre til en billig penge, og man kunne udskyde omkostningerne til 2010. Nu skal man så ud over at ofre omkring kr. 10.000,- pr. motor i år, og så ud og købe nye motorer til næste år.
Udgangspunktet for dette synspunkt er at det er race der køres, og man kører for at vinde, og ikke hyggekørsel, for så kan man lige så godt køre udlejningskart.
Ser man rent historisk på det, så er de gamle motorer færdige når der kommer en ny homologering, der er simpelthen ingen der vil købe dem.
Forslaget er stillet fordi der gerne skulle komme mange flere ud og køre, og ikke som man nu er på vej til, helt at afskaffe Nat A og Nat A senior.
Det er jo intet mindre en genialt, at fastfryse homologeringen når vi kommer til 2010, så er man da helt sikker på at Nat A bliver nedlagt, for ganske hurtigt inde i 2010 vil det være overordentligt svært at skaffe reservedele til KF motorer af den gamle homologering. Man skal huske på at der er betydeligt flere dele i en KF motor end i en 100cc motor, og det er ikke blot et spørgsmål om nye lejer og stempler når sådanne motorer skal holdes kørende, der er eksempelvis også gearhjul der bliver slidt i KF motorerne , og det ganske hurtigt.
Der er kun 2 systemer der vil have gavn af en sådan beslutning, og det er Rotax og ROK systemerne, for der er der trods alt en vis kontinuitet i motorerne, og så er de oven i købet både billigere at købe og at holde i drift.
BIN7200 Rookie
Antal indlæg : 9 Tilmeldt : 16/02/09
Emne: Sv: TAG motorer Man 23 Feb - 22:09
Spørgsmålet er måske om der er behov for en Nat A klasse, jeg mener som det ser ud nu er det stort set det samme som at køre KF2. Skal der være nogen mening med klassen skal den begrænses noget mere, det bedste er efter min mening med den forslået ide omkring homologering, jeg tror ikke der bliver de helt store problemer med reservedele. Men det kræver så at den tekniske kontrol evner at afsløre dem der vil prøve at snyde, og det har de svært nok ved som det er nu.
Generalt skulle man måske nok have ventet lidt med at indføre de nye "longlife" motore til de nationale klasser, det havde givet alle en chance for at se hvordan det udviklede sig.
Men du har ret i at der kun er en vinder i det her og det er Promotor klasserne, det kan amn så mene om hvad man vil.
Per S Rookie
Antal indlæg : 22 Tilmeldt : 17/02/09 Alder : 61 Geografisk sted : Fensmark
Emne: Sv: TAG motorer Man 23 Feb - 22:52
Tjaa er enig med, at de nationale klasser dør hvis der ikke gøres noget. Det er simpelthen for dyrt for Nat junior, Nat A og Nat senior
Promotor klasserne trækker alle over fra de "nationale klasser" da det er billigere. Desværre. For der afholdes jo ikke SM og DM i nationale klasser under Dasu i promotor klasserne. De betaler heller ikke til Dasu iform af dækaftaler....Og nu har både ROK og Rotax jo alle klasser med. Og promotoren bestemmer jo selv hvem der vinder. Desværre for dem. Men alt for mange gokart klasser i Danmark i forhold til antal aktive kørere. Alle kan jo få pokaler til et klubløb med 15 klasser .........
Det er jo et nemt argument at fremføre, nedlæg Nat junior og Nat A og kør KF3 og 2 da det er samme grej. Men vi ved jo alle at det er væsentligt dyrere at køre et KF2 løb sammenlignet med Nat A. Og der skal altså også være plads til semi profferne og så lade "profferne" køre i KF klasserne.
Vi er alle enige om, at Formel junior, Pop 2 , Pop 1, Nat A , Nat A senior og Futura klasserne var rimelige i pris. Nat A nok dyrest
Med de nye motorer er det alt for dyrt ! Nat junior som afløser for Pop. Iår kører de med samme grej som KF3 men med blødere dæk og uden flange. Det er da helt hen i vejret og nok 2 til 4 gange dyrere end de gamle pop klasser med ibenholdt dæk !
Måske burde vi gøre op med disse tag motorer og vælge f.eks. XTR motorer etc men med større topvolumen i junior samt mindre karburator og flange. Nat A og senior samme motor men med mindre topvolume, og L5 22.4mm karburator. Disse motorer vil holde en hel sæson.
Men der er jo også andre alternativer fra motor leverandørerne med billigere og mere pålidelige motorer som kunne bruges nationalt (Vortex Rok, Parilla X30 motoren og flere)